 |
BMW M-Power Club Toruń FORUM PASJONATÓW MARKI BAYERISCHE MOTOREN WERKE
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Artek535
Moderator

Dołączył: 24 Kwi 2007
Posty: 1441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 32 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Plock/Ballykelly/NI Płeć:
|
Wysłany: Śro 21:06, 07 Maj 2008 Temat postu: Zagadka, co to za silnik? |
|
|
Jak w temacie, wiecie co to za stwor?
GOLDFISCH V16.
Pomysł, by stworzyć to monstrum 16-to cylindrowe pojawił sie w 1987 roku,
a dokładnie w połowie 1987 w małym kręgu pracowników działu BMW zajmującego się konstrukcją silników. Dyskutowano wtedy nad możliwością stworzenia silnika większego niż 12-sto cylindrowy...
I tak... 8 lipca 1987 zaczęto konstruować ten "specjalny silnik" pod kryptonimem "GOLDFISCH"...
Decyzja padła na 16 cylindrowy silnik w układzie V, który powstał jako kontynuacja silnika 12 cylindrowego. Pod koniec 1987 pierwszy silnik został zmontowany, a w styczniu i lutym 1988 osiągnął swoją pełną sprawność techniczną.
Następnym krokiem było umieszczenie tego prototypu w BMW serii 7 E32, i już w maju 1988 mogły odbyć się pierwsze testy tego samochodu, a 7 lipca 1988 czyli rok po rozpoczęciu prac silnik został przedstawiony na forum ogólnym.
Użycie go w produkcji seryjnej nie było przewidziane, i to jest smutne.
V16 skończył jako silnik demonstracyjny, a jednocześnie ta 16-ka wyznacza górną granicę osiągnięć tak jak silnik 3 cylindrowy wyznaczył ich dolną granicę.
A oto podstawowe dane techniczne GOLDFISCH V16:
- pojemność: 6651 cm3.
- moc: 408 KM przy 5200 obr/min.
- moment obrotowy: 637 Nm przy 3900 obr/min...
- stopień sprężani: 8,8:1...
- waga: 310 kg...
A oto osiągi tego monstrum:
Według symulacji komputerowej przy pomocy programy CarTest:
BMW E31, 865i
Wariant 1 - skrzynia automatyczna, 4-biegowy ZF:
Przyspieszenie (start z poziomu 800 obr/min, bez żadnych "sztuczek"):
0-40 km/h - 2,1 s.
0-60 km/h - 3,2 s.
0-80 km/h - 4,3 s.
0-100 km/h -5,7 s.
0-120 km/h - 8,1 s.
0-140 km/h - 10,1 s.
0-160 km/h - 12,7 s.
0-180 km/h - 16,5 s.
0-400 m - 14,0 s. (165,5 km/h)
0-1000 m - 25,1 s. (220,0 km/h)
Elastyczność:
60-100 km/h (kick-down) - 2,5 s.
80-120 km/h (kick-down) - 3,7 s.
80-140 km/h (kick-down) - 6,9 s.
Prędkość maksymalna 298,3 km/h (4. bieg, 5080 obr/min)
Zużycie paliwa (wg normy USA):
miasto - 20,1 l/100 km
autostrada - 14,6 l/100 km
średnio - 17,7 l/100 km
Wariant 2 - skrzynia manualna (6-biegowy Getrag):
Przyspieszenie (start z poziomu 1300 obr/min zakończony "strzałem" sprzęgła):
0-40 km/h - 1,6 s.
0-60 km/h - 2,3 s.
0-80 km/h - 4,1 s.
0-100 km/h - 5,4 s.
0-120 km/h - 7,7 s.
0-140 km/h - 9,7 s.
0-160 km/h - 12,0 s.
0-180 km/h - 15,6 s.
0-400 m - 13,6 s. (166,9 km/h)
0-1000 m - 24,5 s. (221,3 km/h)
Elastyczność:
60-100 km/h (2. bieg) - 2,4 s.
60-100 km/h (3. bieg) - 3,7 s.
60-100 km/h (4. bieg) - 5,5 s.
60-100 km/h (5. bieg) - 7,6 s.
60-100 km/h (6. bieg) - 10,3 s.
60-140 km/h (od 2. biegu wzwyż) - 6,7 s.
80-120 km/h (3. bieg) - 3,6 s.
80-120 km/h (4. bieg) - 5,3 s.
80-120 km/h (5. bieg) - 7,1 s.
80-120 km/h (6. bieg) - 9,6 s.
80-160 km/h (od 2. biegu wzwyż) - 7,9 s.
Prędkość maksymalna - 301,0 km/h (6. bieg, 5080 obr/min).
Zużycie paliwa (wg normy USA):
miasto - 26,9 l/100 km
autostrada - 15,3 l/100 km
średnio - 21,7 l/100 km
***
Test porównawczy
BMW 750iL <-> BMW 765iL
Układ cylindrów: V12 <-> V16
Stopień sprężania: 8,8:1
Pojemność: 4988 ccm <-> 6651 ccm
Moc: 300 KM przy 5200 obr/min <-> 408 KM przy 5200 obr/min
Moment: 450 N-m przy 4100 obr/min <-> 637 N-m przy 3900 obr/min
Maksymalna prędkość obrotowa: 6000 obr/min
Skrzynia automatyczna, 4-biegowa ZF 4HP24 (przełożenia 2,48 / 1,48 / 1,00 / 0,73).
Przekładnia główna o przelożeniu 3,15 <-> 2,81
Masa testowa 1910 kg <-> 1980 kg
Opony 225/60-15
Współczynnik oporów powietrza 0,32. Rozstaw osi 2945 mm, szerokość 1845 mm, wysokość 1400 mm, prześwit 120 mm.
Wyniki testu:
Przyspieszenie (start z poziomu 800 obr/min, bez żadnych "sztuczek"):
0-40 km/h – 2,5 / 2,0 s.
0-60 km/h – 3,8 / 3,1 s.
0-80 km/h – 5,2 / 4,2 s.
0-100 km/h – 7,8 / 6,2 s.
0-120 km/h – 10,2 / 8,0 s.
0-140 km/h – 13,9 / 10,2 s.
0-160 km/h – 17,9 / 13,6 s.
0-180 km/h – 22,9 / 17,0 s.
0-400 m – 15,6 s. (148,5 km/h) / 14,1 s. (163,3 km/h)
0-1000 m – 27,9 s. (194,0 km/h) / 25,4 s. (211,8 km/h)
Elastyczność:
60-100 km/h (kick-down) – 4,0 / 3,1 s.
60-140 km/h (kick-down) – 10,0 / 7,1 s.
80-120 km/h (kick-down) – 4,9 / 3,8 s.
80-160 km/h (kick-down) – 12,7 / 9,5 s.
Prędkość maksymalna 247,3 km/h (4. bieg, 5170 obr/min) <-> 273,7 km/h (4. bieg, 5090 obr/min)
Zużycie paliwa (wg normy US):
miasto – 18,2 / 21,6 l/100 km
autostrada – 13,7 / 16,1 l/100 km
średnio – 16,2 / 19,1 l/100 km
Skopiowane z forum 5er
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Artek535 dnia Śro 21:54, 07 Maj 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
marek520
Administrator

Dołączył: 06 Maj 2006
Posty: 1139
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Brodnica
|
Wysłany: Śro 21:13, 07 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Wiem, bo czytałem o nim dzis i ty wiesz gdzie...
5er
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Artek535
Moderator

Dołączył: 24 Kwi 2007
Posty: 1441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 32 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Plock/Ballykelly/NI Płeć:
|
Wysłany: Śro 21:29, 07 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Wlasnie mialem dopisac zebys Ty i BMWe34 nie odpowiadali za wczesnie hehe aha no i Dzikus, cisza.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Rafi V8
Redaktor naczelny

Dołączył: 27 Sie 2007
Posty: 607
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa/Żnin Płeć:
|
Wysłany: Śro 21:42, 07 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Moze sie wyglopie, ale z tego co widzie to, to jest V16, ale nigdy o takim nie slyszalem. Mam racje???
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Artek535
Moderator

Dołączył: 24 Kwi 2007
Posty: 1441
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 32 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Plock/Ballykelly/NI Płeć:
|
Wysłany: Śro 21:50, 07 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
No zgadza sie Rafi, jest to V16 i to nie jest VT hehe
Dobra, koniec zagadki, dodalem opis do tej bestji.
Rafi wygrales Paszport Polsatu, pozdro.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Artek535 dnia Śro 21:53, 07 Maj 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Rafi V8
Redaktor naczelny

Dołączył: 27 Sie 2007
Posty: 607
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa/Żnin Płeć:
|
Wysłany: Śro 22:07, 07 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Dzieki Artek z Paszport
A tak z drogiej strony szkoda, ze nie posiadam tego monstrum chetniebym czyms takim posmigal
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
matti21sk
Redaktor

Dołączył: 19 Mar 2007
Posty: 440
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: NOx / Zestawy Nitrous Express - Bydgoszcz
|
Wysłany: Wto 10:38, 03 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
Rafi V8 napisał: |
A tak z drogiej strony szkoda, ze nie posiadam tego monstrum chetniebym czyms takim posmigal  |
kilka kolektorów zbierzemy, klika bloków, glowicę sie wydluży, tam klepnie, tam pospawa i juz dzielo gotowe !!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
FhissT
Redaktor

Dołączył: 03 Lis 2006
Posty: 410
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/3 Skąd: Polska PŁN-WSCH
|
Wysłany: Śro 21:55, 11 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
szkoda ze tego nie wprowadzili... wtedy Mesiek dostałby nieźle po uszach! w końcu mieć w ofercie V16 to jest coś!
średnie spalanie 21,7/100km czyli w praktyce ponad 30 a wieć mamy wynik na poziomie Lambo Murcielago... ale skoro to V16 to takie drobnostki mozna wybaczyć...
powtórze sie, ale szkoda że tego nie wprowadzili do produkcji seryjnej... w takim np Dubaju nikt na marne dwunastocylindrowe S600 nawet by nie spojrzał hehe
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|