|
BMW M-Power Club Toruń FORUM PASJONATÓW MARKI BAYERISCHE MOTOREN WERKE
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ctrls
Pisarz sztabowy
Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 259
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń Płeć:
|
Wysłany: Śro 15:55, 14 Lip 2010 Temat postu: pompowanie opon azotem |
|
|
2 pytanka,
co o tym sądzicie?? ja słyszałem same zalety, a czy znacie jakieś wady??
Oraz gdzie w Toruniu to robią??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
podol
Redaktor
Dołączył: 08 Wrz 2009
Posty: 444
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń Płeć:
|
Wysłany: Śro 16:31, 14 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Wady - drożej niż zwykłe pompowanie powietrzem, a jakie zalety słyszałeś?? 78% naszego powietrza to azot więc nie wiem czy różnica będzie zauważalna.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ctrls
Pisarz sztabowy
Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 259
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń Płeć:
|
Wysłany: Śro 16:37, 14 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
z jednej ze stron:
Czy warto wypełniać opony azotem?
Od początku lat sześćdziesiątych laboratoria producentów ogumienia oraz niezależne instytucje badawcze prowadziły badania nad zagadnieniem wpływu medium wypełniającego oponę na jej zużycie.
Już wtedy wyniki przeprowadzanych prób potwierdziły techniczno-ekonomiczną zasadność stosowania azotu.
Wówczas też wprowadzono pompowanie azotem w kołach pojazdów pracujących w najcięższych warunkach:
* W przemyśle wydobywczym
* W przemyśle lotniczym
* W transporcie towarów palnych i niebezpiecznych
* W sportach samochodowych (Formuła1)
Za stosowaniem azotu jako medium do pompowania opon przemawia kilka naukowo potwierdzonych faktów.
Do najważniejszych z nich należą:
* opona napompowana azotem utrzymuje ciśnienie trzykrotnie dłużej niż opona napełniona tlenem. Fakt ten ma niebagatelne znaczenie, gdyż ciśnienie w oponie niższe od nominalnego o 0,2 bara skraca żywotność opony o 10%, a ciśnienie niższe o 0,6 bara powoduje skrócenie jej żywotności niemalże o połowę.
* azot pozytywnie wpływa na żywotność opon – przeprowadzone testy wykazały, że zmniejszenie ilości tlenu o 6% powoduje wydłużenie żywotności aż o 22%.
* ze względu na właściwości chemiczne azotu i brak wchodzenia tego gazu w reakcję z metalem występuje mniejsze ryzyko wystąpienia rdzy na obręczy.
* azot jest gazem niepalnym i nie podtrzymuje palenia, zatem nie występuje ryzyko powstania pożaru podczas pompowania opon – szczególnie ciężarowych.
* przy oponie napompowanej azotem nie występuje zużycie warstwy butylowej i karkasu, w przeciwieństwie do opony napompowanej powietrzem, co jest szczególnie istotne dla procesu bieżnikowania.
Mimo wielu potwierdzonych korzyści płynących ze stosowania azotu do pompowania opon, potwierdzonych także przez renomowanych producentów ogumienia, dopiero w ostatnich kilku latach jego stosowanie stało się popularne.
Obecnie na rynku możemy spotkać dwie metody pompowania kół azotem, które są wykorzystywane w serwisach ogumienia:
* pompowanie azotem przy użyciu gazu z butli. Jest to najprostsza metoda pompowania kół azotem. Do jej najważniejszych zalet należą niskie koszty instalacji oraz duża dostępność azotu w butlach.
* pompowanie za pomocą wytwornicy azotu polega na zastosowaniu urządzenia, które odzyskuje azot z powietrza. Jedną z pierwszych firm, która opracowała takie urządzenie z przeznaczeniem dla branży motoryzacyjnej, jest firma Butler.
Ciekawostkę stanowi zasada działania:
Głównym elementem generatora azotu do kół jest specjalny filtr rozdzielający cząsteczki tlenu od cząsteczek azotu. Sprężone powietrze, które zasila generator azotu przepływa przez membranę zbudowaną z wielu włókien polimerowych. Ponieważ cząsteczki tlenu mają inną prędkość niż cząsteczki azotu, przenikają one na zewnątrz membrany zapewniając jednorodny przepływ cząstek azotu.
Wniosek
Napełnianie opon azotem to uzasadniona innowacja przeznaczona dla każdego kierowcy. Jej skutkiem jest nie tylko oszczędność opon i pieniędzy użytkowników, ale także znaczna poprawa bezpieczeństwa na drodze.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Ctrls dnia Śro 16:37, 14 Lip 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kazikm3
Redaktor naczelny
Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 823
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: dolnoślaskie/UK Płeć:
|
Wysłany: Śro 16:49, 14 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
koła są lżejsze więc waga auta jest mniejsza i spalanie też
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ctrls
Pisarz sztabowy
Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 259
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń Płeć:
|
Wysłany: Śro 16:52, 14 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
waga mniejsza?? ile?? kilogram? dwa??
bez przesady, ta różnica jest minimalna, jak podol stwierdził 70% powietrza to azot. więc nie sądzę by dało się to odczuć w spalaniu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ttomek
Moderator
Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 1248
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: wa-wa okolice Płeć:
|
Wysłany: Czw 11:33, 15 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
nie chodzi o samą wagę
pompowanie azotem ma jeszcze jedna ważniejsza zaletę, mianowicie 02 - tlen jest bardziej podatny na zmianę objetości. a N azot nie
co oznacze, ze jak napompujesz oponke normalnie mieszanką atmosferyczną i przejedziesz 150 kilometrów to opona i felga oraz w niej powietrze sieę rozgrzewa i zwiększa objętość.
w pompowaniu azotem nie jest to tak wielka różnica - czyli np w wyśigach pompujące 2,5 atmosfery po przejechaniu ostrych 10 okrążeń zmiana to myślę do 5% objętości (strzelam - nie są to dane potwierdzone doświadczalnie tylko dla pokazania o co chodzi) a zwykłe powietrze zwiekszy objetość o 18% (strzelam również) i masz kamień - czyli gorsze trzymanie
z własnego doświadczenia wiem, że zmiana objetości na zwykłym powietrzu w 16' dochodzi do 0.5 atmosfery (podobno nawet wiecej) więc jest to różnica dośćspora
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ctrls
Pisarz sztabowy
Dołączył: 26 Lut 2010
Posty: 259
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń Płeć:
|
Wysłany: Czw 13:47, 15 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
a wad oprócz 5zł więcej na kółko nie ma tego rozwiązania??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kazikm3
Redaktor naczelny
Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 823
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: dolnoślaskie/UK Płeć:
|
Wysłany: Czw 20:28, 15 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Ctrls napisał: | waga mniejsza?? ile?? kilogram? dwa??
bez przesady, ta różnica jest minimalna, jak podol stwierdził 70% powietrza to azot. więc nie sądzę by dało się to odczuć w spalaniu |
weż sobie felgę stalową napompuj azotem a drugą normalnie i wrzuć na wagę to się przekonasz
jakbyś robił ze 100tyś. rocznie to na pewno poczujesz różnicę
w niemcowni już dawno zimowe koła pompują azotem żeby były lżejsze ,wtedy masz zielone kapturki na zaworach
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lukasz__88
Pisarz sztabowy
Dołączył: 25 Gru 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wawa Płeć:
|
Wysłany: Czw 21:25, 15 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Ostatnio zakupiłem sobie zestaw monitorujący ciśnienie w oponach i powiem że róznica pomiedzy zimnymi a ciepłymi oponami wynosi jakies 2-3 psi, na zwykłej mieszance. Niedługo bede zmieniał opony to poprosze o azot i zobacze czy ciśnienie bedzie rosło
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
podol
Redaktor
Dołączył: 08 Wrz 2009
Posty: 444
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń Płeć:
|
Wysłany: Pią 17:24, 16 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Lukasz__88 napisał: | Niedługo bede zmieniał opony to poprosze o azot i zobacze czy ciśnienie bedzie rosło | Z chęcią poczytam o efektach praktyka Może rzeczywiście ma to jakiś sens?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|